Obsługa prawna jednostek naukowych – Warszawa
Kancelaria Radcy Prawnego Lidia Szczęsna świadczy usługi prawne między innymi dla jednostek naukowych, w tym instytutów badawczych, instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz i instytutów Polskiej Akademii Nauk, a także jednostek sektora finansów publicznych, instytucji kultury oraz innych podmiotów prawnych. Wiemy, z jakimi problemami spotykają się jednostki naukowe oraz naukowcy i możemy pomóc w ich rozwiązaniu. Uczestniczymy też w nowych przedsięwzięciach związanych z komercjalizacją B+R. BSS Kancelaria zapewnia również wsparcie prawne w dziedzinie tak bardzo cechującej się brakiem jednolitej praktyki po stronie instytucji odpowiedzialnych za kontrolę realizacji postępowań i umów objętych dofinansowaniem oraz licznymi rozbieżnościami interpretacyjnymi w zakresie podstaw nakładania i wysokości korekt.
Partnerzy Kancelarii i współpracownicy prowadzą szkolenia wewnętrzne dla Klientów z uwzględnieniem specyfiki podmiotów edukacyjnych w wielu zakresach. Nasza kancelaria zajmuje się obsługą prawną jednostek naukowych w Warszawie w takich obszarach, jak:
- Prawo zamówień publicznych;
- Umowy komercjalizacyjne;
- Prawo własności przemysłowej, prawo autorskie i prawa pokrewne;
- Ochrona danych osobowych (RODO).
Szczegółowy zakres usług:
- Audyty pod kątem know-how i własności przemysłowej.
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z rejestracją praw własności przemysłowej; sporządzanie wniosków o rejestrację znaków towarowych, wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, patentów i innych.
- Sporządzanie opinii i umów z zakresu prawa własności intelektualnej.
- Przygotowywanie regulaminów i innych dokumentów wewnętrznych związanych z prawem własności intelektualnej.
- Przygotowanie i negocjowanie umów:
a) komercjalizacyjnych,
b) o współpracy z partnerami biznesowymi
c) licencji, przeniesienia autorskich praw majątkowych,
d) agencyjnych, franczyzowych oraz outsourcingowych,
e) merchandisingowych oraz sponsorskich,
f) marketingowych ( reklamowych),
g) związanych z rynkiem IT.
- Radcowie prawni i rzecznicy patentowi reprezentują Klientów w postępowaniach sądowych z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa autorskiego i praw pokrewnych.
- Optymalizacja przy wykorzystaniu dóbr niematerialnych.
- Przygotowywanie i analiza form komercjalizacji, opracowywanie strategii komercjalizacyjnych.
- Analiza procesów transferu technologii naukowej pod kątem podatkowym.
- Przygotowywanie umów komercjalizacyjnych.
- Opracowywanie dokumentów związanych ze spółkami celowymi, wnoszeniem aportów, przekształceniami.
- Sprzedaż własności intelektualnej w kontekście finansów publicznych.
- Negocjacje z kontrahentami i analiza potencjału rynkowego wyników B+R (przy współpracy z zewnętrznymi ekspertami).
- Obsługa prawna zarówno zamawiających, jak i wykonawców na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym:
a) pomoc w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do wszczęcia postępowania/złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
b) doradztwo oraz sporządzanie opinii prawnych w zakresie problemów pojawiających się podczas prowadzenia postępowania;
c) pomoc prawna przy badaniu i ocenie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
- Przygotowanie środków ochrony prawnej oraz zastępstwo procesowe zamawiających i wykonawców przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz przed sądami powszechnymi.
- Pomoc prawna w trakcie kontroli przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz w związku ze stwierdzeniem naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
- Mamy doświadczenie w przygotowaniu i realizacji zamówień publicznych współfinansowanych ze środków UE.
Legislacja w stopniu pozwalającym zarówno na opiniowanie i opracowanie projektów aktów normatywnych prawa powszechnie obowiązującego, jak i aktów prawnych wewnętrznych, wydawanych przez organy jednostki naukowej, jak np.:
- statutów;
- regulaminów, w tym:
a) regulaminu wynagradzania pracowników,
b) regulaminu przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe,
c) regulaminu oceny pracowników naukowych,
- instrukcji obiegu dokumentów;
- regulaminu prac;
- regulaminu gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- polityki rachunkowości,
- instrukcji Inwentaryzacyjnej;
- instrukcji w sprawie gospodarki kasowej;
- instrukcji kontroli wewnętrznej;
- instrukcji bezpieczeństwa pożarowego;
- regulaminu korzystania z własności intelektualnej powstałej w wyniku prac prowadzonych w Instytucie;
- regulaminu komisji przetargowych;
- wewnętrznego regulaminu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych;
- regulaminu korzystania z aparatury naukowo-badawczej;
- innych regulaminów, w tym związanych z prowadzeniem studiów doktoranckich lub podyplomowych i innych działań.
- Prowadzenie bieżącej obsługi prawnej z zakresu prawa pracy w oparciu o obowiązujące przepisy oraz aktualną linię orzeczniczą, tworzenie aktów prawa wewnętrznego (procedury, wytyczne, regulaminy pracy i wynagradzania, regulaminy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych), opiniowanie umów związanych ze stosunkiem pracy w tym z naukowcami oraz dyrekcją.
- Doradztwo w zakresie rozwiązywania i wypowiadania stosunku pracy.
- Doradztwo przy restrukturyzacji zatrudnienia, negocjacje w sprawie układów zbiorowych pracy i pakietów socjalnych.
- Doradztwo w zwolnieniach grupowych.
- Reprezentacja Klienta w sporach z pracownikami oraz reprezentującymi go organizacjami związkowymi, na etapie przedsądowym i sądowym.
- Przygotowywanie protestów od informacji o wynikach oceny projektu oraz zastępstwo procesowe przed Instytucjami Wdrażającymi i Pośredniczącymi.
- Przygotowywanie skarg do sądów administracyjnych na informację o wynikach oceny projektu oraz zastępstwo procesowe przed sądami administracyjnymi.
- Kompleksowa obsługa prawna związana z wdrażaniem i kontrolą projektów z Funduszy Europejskich.
- Wstępna analiza potrzeb inwestycyjnych przedsiębiorcy pod kątem możliwości pozyskania dotacji z programów regionalnych oraz programów krajowych.
- Pomoc w opracowaniu koncepcji finansowania projektu inwestycyjnego, która uwiarygodni wykonalność ekonomiczną inwestycji.
- Przygotowanie kompleksowej dokumentacji aplikacyjnej: wniosku o dotację, studium wykonalności, biznes planu, innych wymaganych dokumentów.
Dzięki obsłudze jednostek finansowanych z budżetu państwa Partnerzy Kancelarii znają specyfikę zagadnień związanych z ustawą o finansach publicznych, ustawą o zasadach finansowania nauki i aktami towarzyszącymi. Wspierają Klientów w zakresie prawidłowości wydatkowania środków publicznych, w tym wykorzystania dotacji celowych, a także gospodarowania majątkiem, w tym zbywania składników majątkowych.
- Tworzenie i obsługa spółek celowych.
- Obsługa organów spółek, jak również opracowywanie projektów umów, statutów i regulaminów spółek prawa handlowego.
- Wprowadzanie na rynki.
- Doradztwo prawne przy tworzeniu spółek nie tylko na terytorium RP, ale również poza jej granicami (UE, USA, inne), oddziałów, przedstawicielstw, fundacji oraz stowarzyszeń.
- Łączenie, podział oraz przekształcanie spółek.
- Przygotowywanie wszelkiej dokumentacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Reprezentacja w ramach postępowań rejestrowych spółek.
- Sporządzanie projektów i negocjowanie umów pomiędzy wspólnikami lub akcjonariuszami, jak również rozwiązywanie sporów pomiędzy nimi.
- Analiza stanu prawnego spółek (due diligence).
- Propozycje działań restrukturyzacyjnych.
- Pomoc w przygotowaniu obowiązkowych sprawozdań Spółek z udziałem Skarbu Państwa zgodnie z wytycznymi Ministra Skarbu Państwa.
- Likwidacja oraz upadłość spółek.
- Prawo kontraktowe – oferujemy sporządzanie oraz negocjowanie wszystkich rodzajów umów zarówno w języku polskim, angielskim, niemieckim.
- Dochodzenie roszczeń wynikających z umów.
- Zastępstwo procesowe przed wszystkimi sądami powszechnymi oraz sądami polubownymi oraz w postępowaniu egzekucyjnym; sporządzanie skarg do TK oraz wniosków do RPO.
- Sporządzanie opinii prawnych oraz ekspertyz z zakresu prawa cywilnego.
- Sporządzanie pism procesowych.
- Obsługa prawna w zakresie windykacji należności obejmuje postępowania polubowne, pojednawcze, sądowe, zabezpieczające oraz egzekucyjne, sporządzanie opinii prawnych o celowości podejmowania postępowania, ryzyk prawnych z nim związanych i innych dotyczących windykacji. Możemy poszczyć się dużą ściągalnością należności dla naszych Klientów i skuteczną obroną naszych Klientów.
- Przeprowadzeniu postępowania uwłaszczeniowego nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności naukowej jednostki.
- Audyt prawny nieruchomości.
- Doradztwo przy nabyciu nieruchomości, badania ksiąg wieczystych i rejestrów gruntów, przygotowywania umów sprzedaży oraz kupna nieruchomości
- Regulacja stanów prawnych nieruchomości, (uwłaszczenie, zasiedzenie, zwrot nieruchomości, stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnych).
- Pomoc przy współpracy z organem w uzyskaniu wszelkiego rodzaju zezwoleń, pozwoleń, decyzji organów administracji związanych z nieruchomością.
- Odszkodowania związane z nieruchomościami (służebności przesyłu, nacjonalizacja i prywatyzacja).
- Kompleksowa pomoc prawnicza we wszystkich aspektach procesu inwestycyjnego, w tym w pozyskaniu finansowania na inwestycje rzeczowe.
- Przygotowanie i negocjacja umów zarówno ze strony Inwestora, Generalnego Wykonawcy, Podwykonawców.
- Doradztwo w przygotowaniu dokumentacji inwestycyjnej i bieżącej realizacji Projektu.
- Uzyskiwanie wszystkich pozwoleń, zezwoleń w procesie inwestycyjnym.
- Reprezentacja w sporach.
- Audyty z pomocy publicznej, mające na celu identyfikację pomocy publicznej uzyskanej przez przedsiębiorstwo w toku jego działalności wraz z określeniem wartości tejże pomocy oraz podziałem na pomoc udzieloną bezprawnie i zgodnie z prawem.
- Identyfikacja pomocy publicznej w projektach dofinansowanych z funduszy europejskich bądź z zasobów krajowych.
- Sporządzanie testów prywatnego operatora (inwestora, wierzyciela, zbywcy, nabywcy).
- Ocena zgodności projektów udzielenia pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym, w tym ocena ich zgodności z przepisami ogólnego rozporządzenia o wyłączeniach blokowych.
- Ocena zgodności planów restrukturyzacyjnych zakładających udzielenie pomocy publicznej z przepisami wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.
- Doradztwo w zakresie zapewnienia zgodności udzielanej pomocy de minimis z przepisami rozporządzenia Komisji nr 1998/2006.
- Kalkulacja wartości uzyskanej pomocy publicznej.
- Zapewnienie zgodności z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej wykonywania obowiązków związanych z uzyskaniem pomocy publicznej przez podmiot ubiegający się o pomoc publiczną.
- Zapewnienie zgodności z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej wykonywania obowiązków ustawowych przez podmiot udzielający pomocy, w tym w zakresie sprawozdawczości i monitorowania pomocy publicznej.
- Doradztwo w zakresie zapewnienia zgodności z prawem pomocy publicznej udzielania rekompensat wykonywania usług publicznych, w tym:
- ocena spełnienia kryteriów testu Altmark;
- ocena spełnienia przesłanek derogacji zawartej w art. 106 ust. 2 TFUE;
- ocena zgodności rekompensat udzielanych operatorom transportu zbiorowego z przepisami rozporządzenia nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego i uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70, w tym wyliczanie poziomu dopuszczalnej rekompensaty.
- Przygotowanie notyfikacji pomocy publicznej.
- Reprezentowanie podmiotu udzielającego pomocy lub podmiotu ubiegającego się o pomoc publiczną na restrukturyzację, w postępowaniu o uzyskanie opinii Prezesa UOKiK.
- Bieżące doradztwo z zakresu prawa pomocy publicznej w toku postępowania przed Komisją Europejską.
- Reprezentowanie stron zainteresowanych (w tym beneficjentów pomocy) w postępowaniu przed Komisją Europejską.
- Optymalizacja podatkowa procesów inwestycyjnych w tym połączeń, podziałów oraz przekształceń.
- Kwestie podatkowe przy komercjalizacji.
- Planowanie podatkowe oraz analiza podatkowych konsekwencji dokonanych transakcji i weryfikację prawidłowości ich rozliczeń.
- Doradztwo w zakresie transakcji wewnątrzunijnych.
- Analiza szczegółowych rozwiązań związanych z opodatkowaniem usług.
- Doradztwo oraz reprezentowanie w postępowaniach kontrolnych, podatkowych, egzekucyjnych w tym zabezpieczających.
- Reprezentowanie w postępowaniach przed sądami administracyjnymi.
- Sporządzanie wniosków o wiążące interpretacje podatkowe.
- Tworzenie dokumentacji cen transferowych dla podmiotów powiązanych.
- Sporządzanie, przy współpracy z przedsiębiorcą, dokumentacji określającej warunki stosowania ceny w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym (benchmark).
- Weryfikacja lub aktualizacja posiadanej dokumentacji podatkowej.
- Reprezentowanie podatnika w postępowaniu przed Ministrem Finansów o uznanie prawidłowości stosowanej przez przedsiębiorcę metodologii cen transakcyjnych (porozumienie APA).
- Audyt podatkowy w zakresie prawidłowości rozliczeń podatkowych oraz możliwych rozwiązań optymalizacyjnych.
- Tworzenie implementacja procedur zarządzania ryzykiem podatkowym (minimalizacja ryzyka podatkowego).
- Weryfikacja przyjętych oraz stosowanych metod rozliczeń zakupu i sprzedaży.
- Doradztwo podatkowe przy przejmowaniu innych podmiotów gospodarczych.
- Pomoc dla działu prawnego przedsiębiorcy z zakresu przepisów podatkowych.
Radcowie prawni reprezentują zarówno organy administracji rządowej i samorządowej, jak i osoby fizyczne i inne podmioty w postępowaniach sądowych i administracyjnych na wszystkich szczeblach, w szczególności w postępowaniach związanych z uzyskiwaniem zgód, pozwoleń, zezwoleń, koncesji i licencji oraz dofinansowaniem projektów. Zajmujemy się kompleksową pomocą prawniczą przy opracowywaniu i realizacji inwestycji związanych z własnością publiczną, tj. obsługa prawna projektów powstałych w wyniku partnerstwa publiczno-prywatnego. Gwarantujemy zastępstwo prawne przed sądami administracyjnymi w każdej instancji.
- Przeprowadzanie audytów pod kątem ochrony i bezpieczeństwa informacji i danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian RODO.
- Rejestracja baz danych osobowych w rejestrze GIODO.
- Przygotowywanie dokumentacji dotycząca ochrony danych osobowych.
- Szkolenia dla Administratorów Bezpieczeństwa Informacji.
- Doradztwo w zakresie ochrony informacji niejawnych.
Reprezentujemy naszych Klientów we wszystkich instancjach w postępowaniach:
- zabezpieczających;
- przed sądami powszechnymi, w tym Sądem Najwyższym;
- przed sądami polubownymi stałymi i ad hoc;
- egzekucyjnych;
- przed sądami administracyjnymi i organami administracji państwowej.
Prawnicy Kancelarii mają ponadto bogate i poparte sukcesami doświadczenie w postępowaniach cywilnych przed sądami powszechnymi i sądowo-administracyjnych przed Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, Trybunałem Konstytucyjnym, Rzecznikiem Praw Obywatelskich jak również w postępowaniach administracyjnych przed organami administracji rządowej i samorządowej. Zadaniem naszym jest wspólne rozważenie z klientem ryzyk prawnych związanych z prowadzeniem sporu, pomoc w przygotowaniu materiału dowodowego w tym na etapie przedprocesowym, opracowania strategii uwzględniającej wszelkie aspekty sporu.
Zajmujemy się kompleksową obsługą placówek oświatowych, bez względu na ich typ. Przygotowujemy dokumenty niezbędne do zarejestrowania takiego podmiotu i przygotowujemy opinie na temat planowanych kroków. Udzielamy porad związanych z prowadzeniem placówki oświatowej i sposobów uzyskania dodatkowych świadczeń. Działamy jako kancelaria prawna od dotacji unijnych, przygotowując niezbędne wnioski i kontrolując przebieg procesu.
Zajmujemy się też wdrażaniem RODO w placówkach oświatowych. Takie firmy gromadzą informacje na temat tysięcy osób – uczniów, słuchaczy, pracowników, a także osób, które już ukończyły edukację. Pokazujemy, jak zadbać o bezpieczeństwo tych informacji i uniknąć się przed poważnymi konsekwencjami związanymi z ich udostępnieniem niepowołanym osobom. Przeprowadzamy również szkolenia z zakresu prawa dotyczącego placówek oświatowych. Z wieloma instytucjami prowadzimy stałą współpracę, zapewniając bieżącą obsługę prawną.
W razie naruszenia przepisów reprezentujemy naszych klientów przed sądem. Przygotowujemy również pozwy i inne dokumenty niezbędne w przypadku takich sporów. Występujemy z ramienia naszego klienta przed sądem, starając się wypracować dla niego jak najkorzystniejsze rozwiązanie. Uczestniczymy w postępowaniach egzekucyjnych, administracyjnych dotyczących działalności placówki i sądowych. Do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie, weryfikując sytuację instytucji i specyfikę danego problemu.
Tworzenie dokumentów prawnych dla jednostek naukowych stanowi istotny aspekt naszej pracy. Skupiamy się na opracowywaniu kompleksowych usług prawnych, dostosowanych do potrzeb instytucji naukowych, takich jak ośrodki badawcze czy uczelnie wyższe. W zakres naszych usług wchodzi przygotowywanie wewnętrznych regulaminów, statutów oraz dokumentacji niezbędnej do realizacji przedsięwzięć badawczych i komercjalizacji osiągnięć B+R. Posiadając bogate doświadczenie i znajomość obowiązujących przepisów, jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom najlepsze rozwiązania, które nie tylko spełniają wymogi prawne, lecz również sprzyjają efektywnemu zarządzaniu i rozwojowi jednostek naukowych.
Wspierając jednostki naukowe w efektywnym zarządzaniu ich osiągnięciami i rezultatami badań, przyczyniamy się do ich komercjalizacji i dalszego rozwoju. Nasze usługi są zawsze dostosowane do potrzeb klienta, co umożliwia pełne wykorzystanie potencjału intelektualnego i naukowego organizacji.